Multijob Loading Code


لطفاً اسپیکرهای کامپیوتر خود را روشن نمایید.

Multijob Loading Code

تالش موزیک

تالش موزیک
موسیقی تالش.تالش موزیک.موسیقی شاد تالشی.
اخبارنامه
معرفى اجمالى

«اخبارنامه»، اثرى بى مانند به زبان فارسى و حاوى شرح حوادث و رويدادهايى است كه در يك دوره تقريبا يكصدساله، از دوره نادرشاه افشار تا اواخر سلطنت فتحعلى شاه قاجار در سرزمين تالشان اتفاق افتاده است. مولف در بيان انگيزه خود از نگارش اين اثر مى‏نويسد: پس من ميرزا احمد ميرزا خداويردى اغلى در سن هفتاد سالگى بر خود لازم دانسته وصف آبا واجداد و خود را به رقم تحرير بياورم كه بعد از من اولادان من بخوانند و بدانند.» با توجه به سن مولف، كه ظاهرا هفتاد و هفت سال به طول انجاميده است، به نظر مى‏رسد، ميرزا احمد در سال ١٢٩٩ق. شروع به نوشتن كتاب كرده و آن را در ١٣٠٧ق. در مدتى كمتر از هشت سال به پايان برده است.

ساختار

كتاب، متشكل از چهار بخش است كه بخش نخست آن از دوره نادرشاه آغاز مى‏شود و در زمان آقا محمدخان پايان مى‏يابد. بخش دوم كتاب كه وقايع آن به دوره آقا محمدخان اختصاص دارد، با فرار مرتضى قليخان - برادر آقا محمدخان - به سرزمين تالش آغاز مى‏شود كه طى آن حاكميت ميرمصطفى‏خان بر اين منطقه به تفصيل بازگو مى‏شود. در بخش سوم، شرح مشاهدات نويسنده از دوره دوم جنگ‏هاى روس و ايران درج گرديده است. در بخش پايانى كتاب، شرح حال نويسنده با اشاره به چگونگى تسلط روس‏ها بر منطقه تالشان و نابودى خاندان ميرمصطفى‏خان و سرانجام اين خاندان و نيز جنايات روس‏ها در اين خطه بيان شده است.

گزارش محتوا

بخش نخست كتاب، از دوره نادرشاه آغاز و تا زمان آقا محمدخان پايان مى‏يابد كه ميرزا احمد از پدرش، ميرزا خداويردى، يا ديگران شنيده و آن را به نگارش درآورده است. نويسنده در اين بخش قصد دارد خاندان ميرمصطفى‏خان، پسر قره‏خان فرزند ميرعباس‏بيگ را كه پس از مرگ نادرشاه به هواى به دست گرفتن قدرت و حاكميت بر تالش شمالى با سهراب بيگ به رقابت پرداخت، را از نسل پيامبر، و حاكميت او بر تالش شمالى را از مقدرات الهى بداند؛ در نتيجه ضمن توصيف ماجراى آمدن ميرعباس‏بيگ از روستاى هير خلخال به تالش شمالى، از ارتباط وى با خداوند سخن مى‏گويد كه بى گمان داستانى بيش نيست. بخش دوم كتاب، در دوره آقا محمدخان قاجار، با فرار مرتضى قلى‏خان، برادر آقامحمدخان - كه مولف آن را رضاقلى‏خان، برادر فتحعلى شاه، مى‏داند - به سرزمين تالش و حاكميت ميرمصطفى‏خان آغاز مى‏شود كه مولف اين حوادث را با تفصيل بيشترى از پدرش روايت مى‏كند. در اين بخش مولف اطلاعات گسترده‏اى از چگونگى درگيرى‏هاى دو دولت روس و ايران در سرزمين تالش ارائه مى‏دهد. بخش سوم كتاب كه با مرگ مير مصطفى‏خان آغاز مى‏شود؛ شامل دو بخش است: بخش نخست مطالبى است كه مولف به نقل از پدرش نوشته و بخش دوم بيشتر شرح مشاهدات ميرزا احمد از دوره دوم جنگ‏هاى روس و ايران است كه به مراتب تفصيل بيشترى دارد. بخش پايانى كتاب كه شرح حال نويسنده و پدرش در دوران پس از جدايى از ميرحسين خان، پسر مير مصطفى‏خان، است، مطالب دست اولى از چگونگى تسلط روس‏ها بر منطقه و نابودى خاندان ميرمصطفى‏خان، تبعيد تالشان به سيبرى، بخشش زمين‏هاى تالشان به فرماندهى نظامى روسى مستقر در منطقه، غارت اموال سرزمين تالش توسط روس‏ها، نيرنگ برادران ميرحسين خان براى تسليم وى به فرمانده روسى لنكران، محدوديت‏هاى ايجاد شده براى سفر تالشان، مهاجرت اقليت‏هاى غير تالشى از ارانى، ارمنى و روسى به سرزمين تالش و سرانجام اطلاعاتى در مورد بالاخان، حاكم كرگان‏رود، و عليقلى‏خان، حاكم تالش دولاب، به خوانندگان ارائه مى‏دهد.

ويژگى‏ها

اخبارنامه در مقايسه با آثار ساير نويسندگان ديگر ويژگى‏هاى منحصر به فردى دارد كه عبارتند از: صراحت گفتار، نداشتن تسلط كامل به دستور زبان فارسى، يكسان به كار بردن حروف مترادفى؛ چون: ق \غ، چ \ج، ز \ض، ح \ه و... و در نتيجه داشتن غلطهاى املايى متعددى؛ همچون: حياط \حياتف، هولناك \حولناك و...، تعصب نسبت به مردم مسلمان ايران و زبان فارسى و در برابر بيزارى از روس‏ها.

وضعيت

اخبارنامه نخستين بار در سال ١٩۵۵م. توسط موسى اصغرلى، كارمند ارشد دانشگاه تاريخ آذربايجان شوروى، به زبان تركى ترجمه و چاپ شد. على حسين زاده، كارمند ارشد انستيتو تاريخ آكادمى علوم باكو دوباره آن را به تركى ترجمه نمود و در سال ١٩٧۵م. با الفباى كريل چاپ نمود. نسخه حاضر در برنامه كه به كوشش آقاى حسين احمدى مورد پژوهش قرار گرفته، حاوى پاورقى‏هايى به قلم وى، نمايه اشخاص، نمايه اماكن و ضمائم مى‏باشد.

منابع:

١- احمدى، حسين، تاريخ روابط خارجى، علوم سياسى، تابستان ١٣٨١، شماره ١١. ٢- معرفى‏هاى گزارشى، آينه پژوهش، مرداد و شهريور ١٣٨۴، شماره ٩٣. ٣- متن كتاب.


ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ برچسب:, توسط جهانبخش كلانتري چروده .....(لطفا کلیک کنید).....
تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است | طراحی :